Produktywność pracowników jest uzależniona również od warunków, w jakich realizują oni powierzone im zadania. Nawet niepozorna pasta BHP do mycia rąk może w dłuższej perspektywie obniżyć jakość pracy, a źle dobrany preparat do mycia podłóg podnieść ryzyko wystąpienia wypadku przy pracy.
Kategoria środki czystości BHP obejmuje produkty do higieny oraz preparaty do dezynfekcji i utrzymania czystości. Są to zatem specjalistyczne preparaty (jak pasty, żele, czy mydła w płynie) przeznaczone do usuwania ze skóry dłoni trudnych zabrudzeń, takich jak farby, oleje, lakiery czy sadzy. Wymagają one użycia środków zawierających substancje ścierające, które skutecznie usuną zabrudzenia, a jednocześnie nie podrażnią skóry. Natomiast do usuwania silnych zabrudzeń z powierzchni podłóg czy ścian służą skoncentrowane preparaty, zwane potocznie profesjonalną chemią. Kupując środki czystości BHP, należy uwzględnić specyfikę pracy i dobrać rozwiązania odpowiednie do związanych z nią zabrudzeń. Pracodawca powinien postawić na bezpieczne i wydajne preparaty wysokiej jakości. Taki zakup to inwestycja w zdrowie i komfort zatrudnionych, co zdecydowanie wpływa na wydajność oraz satysfakcję z pracy.
Artykuł 15 Kodeksu Pracy stanowi, że obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie zatrudnionym bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Z kolei artykuł 233 wskazuje, pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom odpowiednie urządzenia higieniczno-sanitarne oraz dostarczyć niezbędne środki higieny osobistej. Dbałość o odpowiednie warunki pracy nie powinna wynikać jedynie z przepisów obowiązującego prawa. Czyste ręce to synonim uczciwości, a w praktyce – znacznie ułatwienie w wykonywaniu zadań wymagających precyzyjnych ruchów. Obsługa klienta także jest bardziej efektywna, gdy pracownik czuje się komfortowo i nie naraża jego własności (np. sprzętu lub samochodu przywiezionego do naprawy) na zabrudzenia. Brak podstawowych środków czystości może przyczyniać się do frustracji, a w konsekwencji – obniżenia koncentracji. W dłuższej perspektywie może prowadzić to do wypadków. Na co dzień nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne jest utrzymanie czystości w zakładzie pracy. Niewłaściwy dobór środków do mycia może skutkować np. śliską podłogą. Jeśli preparaty do mycia nie są skuteczne, plamy oleju czy smaru mogą stanowić zagrożenie, powodować przestoje w pracy lub zaburzać swobodną komunikację pracowników.
Wróć